Friday, October 22, 2010

PASSWORD KENA HACK

Gambar dari enchik Google

Bila terbaca N3 belog Zairie Dinzly tentang tip untuk mengelakkan password kita daripada di Hack, aku tersenyum sendiri kerana hal ini pernah berlaku dalam hidup seorang teman aku. Kisahnya lebih kurang beginilah....teman aku ini ada musuh ( pesaing) dalam idup dia lah. Teman aku ni di tempat kerja dia ada seorang hamba Allah dan juga rakan sekerja dia yang suka sangat berlumba-lumba sesama rakan untuk menaikkan nama sendiri. Sebenarnya dia sorang jer yang punya kelakuan cam nih... Kita namakan lah sidia ni Cik Moon.

Cik Moon nih pantang sikit bila tengok rakan lebih dari dia mulalah naik sifat dengki dia tu. Jika boleh semua orang jangan melebihi dia dalam apa pun urusan baik kerjaya mahupun hal peribadi. Dia pulak pantang tengok ada rakan sekerja mereka yang berkawan rapat dengan teman saya yang cantik manis ini....semua orang dihasutnya. Akhibatnya teman saya ni sengsara kerana makan hati dengan perangainya.

Suatu hari terjadilah perang dingin dikalangan mereka berdua...akhibatnya teman saya ini dipulaukan oleh rakan-rakannya termasuklah besfren dia dah mula jauhkan diri. Bengang dengan keadaan ini di cuba jadi hacker sbb nak cari rahsia. Teman aku ni mula syak yang Cik Mooon sebarkan cerita dia pada semua orang melalui email. So, dia mula cuba buka email yahoo Cik Moon. ID yahoo Cik Moon dia tahu so dia mula mencari password pulak. Banyak kali cuba akhirnya teman aku ni mula terfikir satu nama sebagai cubaan terakhirnya.

Cik Moon ni dalam cerdik ada bodooo jugak. Ada ker dia guna password nama pakwe dia. Itulah sayang sangat ngan pakwe sampaikan nama dia pun nak dijadikan password!
Akhirnya teman aku nih dengan mudahnya dapat buka email si Cik Mooon dan apa lagi banyak lah rahsia terbongkar!!!

Perang besarlah teman aku nih dengan Cik Moon tadi....So, moral nya ialah jika kita nak bina password jangan sesekali guna nama sesiapa yang dekat dengan kita dimana memudahkan orang untuk menekanya. Kan tak pasal-pasal semua rahsia terdedah....

No comments:

Post a Comment

 
© 2009 | Template designed by Yiedpozi @ Yiedpozi [Dot] Info