Saturday, October 16, 2010

FBland.......

Inilah sebahagian frenlist FBku....juga famili. Hubby, anak2 dan adik2...



Tak mahu dikatakan tidak peka perkembangan IT maka kami pun sibuk juga dengan trend sekarang ....berfacebook. Melalui FB banyak info yang boleh dapat...yelah jika ada apa2 berita terkini dalam dan luar negara kita cepat dpt tau kan sbb kawan2 kat FB sentiasa update status masing2. Jika nak buka paper rasanya lambat sikit tau2 jer la surirumah ni sentiasa sibuk. Tapi lappy 24 jam dok ON jer...

Di lingkungan famili pulak kita dapat berhubungan dengan mereka sekerap mungkin. Sekurang-kurangnya dapat bertanya khabar mereka dan mengetahui perkembangan mereka dengan senang. Lagi pun dengan berFB ni menjimatkan wang kerana bil telefon tidak akan meningkat walau berbual lama di kotak chat. Hi hi hi .....lagi pulak kat rumah kami dapat Wifi free ! Itu lah kelebihannya tinggal berdekatan dengan restoran mamak yang beroperasi 24 jam!

Siapa kata berFB ni tidak ada kebaikan? Itu kenalah tenggok pada niat memasing le...semua perkara dalam dunia ni jika pandai guna dengan landasan yang betul tidak mendatangkan keburukan pada kita. Pada pandangan aku lah ...kawal2 lah diri kita untuk menulis status jangan pulak memakan diri sendiri atau menyinggung perasaan orang lain . Jangan yang berlaku dalam idup kita semua nak tulis. Gaduh laki bini nak lapor...merajuk dengan bf atau gf pun nk tulis...pandai-pandailah.

Gambar2 peribadi yang dipost kat wall FB tu pun kena hati2 jugak...terutamanya aurat mesti dijaga. Jika kita wanita bertudung kenalah upload gambar2 yang bertudung dan sopan juga. Kita juga kena hati2 jika nak masukkan cerita peribadi kat FB spy tak menjerat diri....kantoi bahasa budak-budak sekarang. Pernah berlaku ada seorang member saya yang cuti sakit tapi telah menggunakan cuti itu untuk melancung bersama keluarga....siap upload semua gambar2 percutian mereka kat FB. Apalagi...kantoi lah. Siapa nak jawap?

Kutuk mengutuk, kata mengata dan caci maki atau mencarut bila tulis status atau memberi komen pada status kawan2 di FB juga mesti di elakkan. Jika tak puas hati juga dengan somebody yang telah menyakitkan hati anda...poskan leteran atau ketidakpuasan hati korang di kotak mesej peribadi mereka. Orang lain tak akan tahu punya...baru betul.

Akhir sekali ...jujurlah dalam persahabatan kita. Tak dinafikan permintaan unt menjadi rakan dalam FB kita ni dalam satu hari ada yang sampai berpuluh. Terutama bagi mereka yang ada rupa...tengok jer gambar profile cantik dan menggoda mesti semua orang suka nak berkenalan. Ada juga yang paling malang dan teruk tu pulak sanggup menggunakan gambar orang lain sebagai gambar profile mereka! Mengaku menjadi individu tersebut. Tak dinafikan ada juga yang menggunakan gambar artis pujaan mereka atau pemain bolasepak terkenal sebagai gambar profile...tapi kawan2 boleh kenal. Terpulanglah...kalau saya secara jujur saya tak sanggup menipu semata-mata nak berseronok di FB. Biarlah kita dengan diri kita dan tak payah jadi orang lain untuk diterima oleh kawan2.



No comments:

Post a Comment

 
© 2009 | Template designed by Yiedpozi @ Yiedpozi [Dot] Info