Tuesday, October 26, 2010

LUPAKAN LAH SESEORANG ITU BILA…..

Lupakan seseorang ? Kenapa? Mustahil boleh lupakan dia…. inilah persoalan yang selalu bermain difikiran kita semua bila berhadapan dengan situasi begini. Mengapa kita mesti lupakan seseorang dalam hidup kita ? Jawapan kepada soalan ini terpulang kepada memasing le.. Kadang kita terpaksa lakukan keputusan berat ini bila keadaan memaksa contohnya si dia telah pun terang-terangan mengaku curang pada kita atau sidia meminta diputuskan perhubungan kerana mengidap suatu penyakit yang belum tentu sembuhnya atau mungkin berjangkit,

Cinta yang tidak direstui keluarga pun mungkin jugak….. ini semua terpaksalah kita tempuh. Menang perit, sakit dan susah sangat untuk melupakan sidia yang dah bikin hati kita berkecai ni.

Congak balik…timbang balik…..memang patut pun kita lupakan sidia yang dah melukakan hati kita bila :

1. Keadaan dah tak dapat di elakkan lagi…..kira kena akurlah ni bila sidia kata dia tak perlukan kita dalam hidupnya lagi…jangan dok merayu rayu lagi! Boley  jalan lah..

2. Menambahkan beban dalam hidup kita….sayang macam manapun kita padanya jika hari-hari makan hati dan bermain air mata dek perangainya, boley stop lah hubungan ini.  Ramai lagi insan-insan yang baik hati di luar sana yang boleh jadi pengganti.

3. Selalu dipermainkan dan ditipu…. ha yang ni kira janji manis mu lah ni. Janji lelaki yang senang ditabur tapi susah ditepati. Bukan sekali ditipunya kita hidup-hidup malam ribuan kali! Boley blahhh lah dengn janji manismu.

 

Saat sulit bila dah terpaksa mengundur diri ni ialah menghadapi  kesedihan, kesunyian dan kerinduan. Yalah macamana pun kenangan indah waktu bersamanya kan banyak, siap beratus album lagi lam Facebook waktu bercuti lah, waktu rai harijadi lah, ah macam2 lagi… Hati seorang perempuan, walau disakiti berulangkali masih lagi sukar melupakan kenangan indah masa lalu.

Di sini ai nak share tip-tip untuk melupkannya …hasil dari menyelongkar catatan Pak Ngah Farit Ismeth Emir kat Facebook dia.

Bagaimana cara-cara untuk melupakannya?

Cuba lah……

 

Sibukkan Diri Dengan Aktiviti Berfaedah - Anda boleh melupakan kenangan-kenangan lama dengan si dia dengan menyibukkan diri anda dengan pelbagai aktiviti. Bersedialah untuk berkorban demi kejayaan. Bersedialah untuk melaksanakan tugasan dan tanggungjawab baru. Kesibukan akan menyebabkan anda perlahan-lahan dapat melupakan kenangan lalu.

Elakkan Diri Daripada Bersendirian - Perasaan sayang yang mendalam dan keterlaluan mungkin sukar untuk dibuang dalam masa yang singkat. Untuk itu, elakkan diri anda daripada bersendirian. Carilah orang untuk berbicara, dan suatu masa nanti anda akan menemui nilai-nilai tertentu dalam diri orang-orang yang bertemu dengan anda, Dan nilai-nilai itu akan mengubati luka akibat kesan kekecewaan, sakit hati yang telah diperkuatkan oleh kasih sayang anda terhadap orang yang ingin anda lupai.

Elakkan Persoalan Berkaitan Orang Yang Ingin Dilupai - Ada sesetengah orang, apabila kecewa dengan seseorang, dia akan pergi menjauhkan diri daripada orang ramai atau daripada kawan-kawan. Dalam sesetengah kes, ini mungkin berkesan sekiranya tujuan dia untuk mengelakkan daripada dikaitkan dengan soalan-soalan berkaitan dengan orang yang ingin dilupai.

Pulangkan Atau Buangkan Segala Barangan Yang Mengandungi Nilai Perasaan - Kadangkala anda melupakan seseorang bukan kerana anda benci lantaran perasaan kecewa anda terhadap seseorang itu, tetapi kerana masih ada nilai perasaan dalam kenangan tertentu yang ingin anda lupakan. Nilai-nilai inilah yang menjana perasaan sedih dan murung dalam hidup anda. Sesetengah orang mengambil langkah pantas dengan memadamkan semua benda yang boleh mengembalikan ingatan atau kenangan terhadap orang yang ingin dilupai. Cenderamata, hadiah, surat atau foto dibuang atau dibakar. Perasaan berat hati dilawan dan ditentang demi kebahagiaan pada kemudian hari.

sad face

No comments:

Post a Comment

 
© 2009 | Template designed by Yiedpozi @ Yiedpozi [Dot] Info