Thursday, November 25, 2010

Warna…contengan…itu SENI…

 

Masa zaman sekolah dulu subjek yang paling suka ialah Seni Lukis. Wah! jangan tak tahu Ai selalu dapat markah yang tertinggi dalam kelas dan selalunya cikgu suka jadikan hasil lukisan Ai itu sebagai rujukan dan pamer dalam kelas.

Bangga kan?

Waktu Ai ambil peperiksaan SRP dulu pun Ai ambil paper lukisan ni sebab terlalu minat. Waktu itu jika paper lukisan dan Agama Islam hanya subjek pilihan. Calon boleh memilih samada nak ambik subjek agama Islam atau Lukisan. Ai pilih Lukisan , akhibatnya Ustazah Ai melenting sebab kononnya Ai ni salah seorang pelajar yang dia dah masuk list gred A. Ai telah kecewakan ustazah Ai…maka bila subjek Agama Islam Ai kena keluar dan masuk kelas Lukisan dengan berat hati.

Tahu tak apa yang Ai lukis waktu SRP dulu ? Lukisan kisah si Tanggang Anak Derhaka ! Seminggu Ai berlatih lukis di rumah …masa di rumah mama Ai lah jadi gurunya. Masih ingat lagi Ai lukis aksi Si Tanggang sedang seksa Mak nya dalam kapal sambil di perhatikan oleh isterinya yang jelita.

Sekarang Ai tak pula jadi guru Pendidikan Seni…..tak kisah lah minat tetap minat. Paling seronok waktu mengawas peperiksaan lebih-lebih lagi subjek Pendidikan Seni. Pernah seorang pelajar tanya Ai..

Cikgu, sotong kalor ape ye ? 

Agak-agak korang lah kan sotong hidup warna apa ya ? Sudahnya Ai lihat pelajar tu warnakan sotong dengan warna purple.

Pernah juga seorang pelajar melukis pemandangan di air terjun….ada banyak batu-batu besar. Tapi yang peliknya tak pulak nampak air terjunnya…Ai tanya mana air terjun yang sepatutnya dia lukis…

Ala…ini waktu kemarau, air dah kering lah cikgu…

Macam-macam daya imaginasi mereka kan ?

Ok…tengok gambar kat bawah ni pulak…..hasil karya seorang abang

Dah jadi rupa allien dah baby tu kan?

 

Maka, jika korang ada anak-anak yang berbakat macam ni baik simpan semua warna dan marker pen…..bukan setakat dinding dan lantai saja dia conteng muka si adik pun di lukisnya juga….Memang KREATIF..

Inilah yang dikatakan….

bila warna + contengan = SENI

3 comments:

  1. hehehe..suke subjek lukisan lagi2 kalo lps penat2 lukis n kaler pastu cikgu komen...ape kurang n lebih..pastu kasi A+ wahh sukenye...tp bile dpt B terus rasa down..adess..budak2 sunggoh masa tu^^

    ReplyDelete
  2. ciannyer adik dia...nanti mama cubitkan kakak..

    ReplyDelete

 
© 2009 | Template designed by Yiedpozi @ Yiedpozi [Dot] Info