Wednesday, November 10, 2010

Jamuan akhir tahun dan kenangan lalu……

KAD BESDAY BABY

Tak lama lagi sekolah akan bercuti panjang…….semua pelajar semakin teruja untuk menikmati cuti akhir tahun yang akan menjelang minggu depan. Lebih bermakna lagi minggu depan kan dah nak berhari raya Aidil Adha.?

Saat-saat akhir persekolahan ini aktiviti lepas peperiksaan yang amat ditunggu ialah Jamuan Akhir Tahun bagi setiap kelas. Hari ini saja ai dapat beberapa undangan untuk menghadiri jamuan ini dengan para pelajar. Namun ai terpaksa menolaknya kerana ai masih ada kelas….mana boleh kan?

Kenangan sewaktu dibangku sekolah rendah berputar dalam ingatan ai tetiba….

Waktu akhir tahun macam ini kami akan share duit sorang sikit supaya dapat mengadakan jamuan kelas dan meraikan guru-guru yang mengajar kami sebagai mengenang jasa mereka. Kalau ada rezeki lebih biasanya kami akan belikan hadiah untuk guru kelas dan guru-guru mata pelajaran.

Masih ingat lagi ai akan meminta mama ai masakkan sesuatu hidangan dalam kuantiti yang banyak untuk dibawa semasa jamuan itu nanti. Selalunya mama ai akan masak meehoon goreng dan keropok ikan . Semua rakan kelas ai membawa makanan dan kami nikmati sama-sama……

Dalam majlis seperti ini biasanya kami ada buat ucapan…ala-ala luahan hati dan kata-kata penghargaan pelajar kepada para guru….waktu ini ai rasa amat touching sesangat la….kami akan menangis bersama-sama.

Tapi kini…..bila ai dah bergelar pendidik, suasana seperti ini dah berubah. Cara meraikan hari-hari istimewa seperti Jamuan Perpisahan ini dah lain gayanya. Pelajar sekarang banyak duit….mereka boleh meraikan hari ini di restoran kegemaran mereka umpamannya di KFC. McD malah ada di taman-taman reakriasi lagi…..Malah acara pun turut berubah menjadi lebih canggih lagi..contohnya main bowling dan berkaraoke . Walau bagaimana pun tujuan mengadakan jamuan akhir tahun tetap sama iaitu menjalinkan kerjasama rakan sekelas dan memberikan penghargaan kepada guru-guru.

 resize

SELAMAT BERCUTI !

No comments:

Post a Comment

 
© 2009 | Template designed by Yiedpozi @ Yiedpozi [Dot] Info