Wednesday, November 17, 2010

Aidil Adha

aidil adha

Gambar dari En Google

Semalam kita semua menyambut Hari Raya Aidil Adha ! Syukurlah kerana Allah masih sayang pada kita dan diberi kesempatan untuk kita hidup pada hari ini dan seterusnya menghayati makna Korban itu sebenarnya…

Raya Aidil Adha ini kami menyambutnya di Ipoh sahaja….lagipun masa Raya Puasa yang lepas kami dah beraya kat kampung ai di Kelantan. Kira gilir.gilir lah ni…lagi pun sekolah cuma cuti 2 hari saja untuk raya kali ini.

Suasana raya kali ini tak terasa sangat kerana sehari sebelum raya kami masih lagi bersekolah, sibuk menyiapkan tugas-tugas akhir tahun pulak tu. Ai cuma sempat masak rendang pedas ayam malam raya tanpa menyediakan lemangnya….pepagi raya baru sempat  beli kat tepi jalan .

Kemeriahan raya korban tidaklah terasa sangan berbandingkan Aidil Fitri. Selepas solat Aidil Adha kami beraya di rumah mertua lepas tu menziarahi kubur arwah keluarga sebelah suami.

Teringat kampung halaman…..selalunya di kampung Ai Raya Aidil Adha sangat meriah sebab boleh dikatakan semua sanak saudara dan jiran tetangga mengadakan majlis korban . Kami akan bergaotong royong menyembelih, melapah dan membahagikan daging korban. Tengahari pula bertungkus lumus memasak untuk hidangan tengahari. Sudah pasti mama Ai yang sibuk sekali sebab dia akan menguruskan semua itu.

Di kesempatan ini Ai nak mengucapkan selamat hari raya buat semua kawan-kawan yang singgah kat laman ai ini…

 

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

 
© 2009 | Template designed by Yiedpozi @ Yiedpozi [Dot] Info