Saturday, November 13, 2010

Perkara yang amat kita benci tapi terkena…..

Kalau boleh dalam kehidupan kita semua kita nak yang senang-senang, seronok-seronok, manis-manis, indah-indah…..malah seribu satu macam lagi perasaan dan pengalaman yang bagus-bagus buat kita. Siapa yang mahu hidup susah, melarat, sedih, menderita, merasa tidak tenteram, rasa tertekan, merana malah disisih…

Tetapi siapalah kita untuk menentukan perjalan hidup kita ? Ketentuan untuk hidup kita telah pun tertulis dengan teraturnya oleh Allah . Ai selalu ingat pesan mama dan abah bahawa setiap takdir Allah untuk kita ada hikmahnya..

Sekadar menulis saja….ai nak list kat sini beberapa perkara yang amat ai benci tapi selalu terkena…..itu ada hikmahnya.

1. Bila ai turun naik tanggga ai akan berpaut pada pemegangnya-ALAMAK terpegang pulak air ludah kat situ !…..Hikmah ? Ai rasa lebih baik gagahkan diri panjat tangga laju-laju….hasilnya beberapa kilo lemak kat badan ni kian surut!

2. Bila badan kita naik jer orang akan tanya…akak mengandung anak ke berapa? ADUSS tentu panas oooo…Hikmah? Beringat-ingat lah bila jarum penimbang mula naik!

3. Masa ronda-ronda kat shopping mall atau ke pasar tani ker…penjual kat situ selalu tersasul panggil kita MAKCIK ! BENGGANG ….Hikmah?  Sampai sekarang akan bersolek dan bergaya sakan walau nak beli ikan di pasar!

4. Bila hari minggu tentu amat sibuk…masa ini lah nak kemas rumah, masak dan sebagainya. Waktu tengah berpeluh-peluh dan bersungguh-sungguh sapu laman…ada orang datang ! Salesman ker, peminta derma ker atau sesiapa lah yang kita tak kenal menyapa…..Kak, tuan rumah ada? Akak kerja sini dah lama? MASYAALLAH …dia ingat ai ni bibik umah ni apa? Hikmah? Selalulah bersih umah setiap masa….baru lah kurang berpeluh! Nampak cool saja  siap berbaju kurung sepasang , bertudung dan bergincu !

thesimpsons

 

2 comments:

  1. Wow!! menyapu tetap vogue ekk..
    Hebat!!!hehehe

    ReplyDelete
  2. Missgee, mesti la.... baru si dia tambah cayank! Thanks

    ReplyDelete

 
© 2009 | Template designed by Yiedpozi @ Yiedpozi [Dot] Info