Monday, November 15, 2010

JAGA JANTUNG ANDA DENGAN CARA PALING SANTAI……

JANTUNG

Gambar dari Google

Sekarang ini bila saja buka paper pasti ada berita tentang kematian mengejut. Kita tidak berapa peduli sangat jika ianya berlaku kepada individu yang tidak dikenali tetapi kita pasti akan berasa terkejut jika ianya melibatkan individu yang terkenal, pemimpin negara atau golongan artis misalnya. Beberapa hari yang lalu kita dikejutkan dengan pemergian Allahyarham Shamrin Fotograf yang meninggal secara mengejut. Kematiannya mungkin ada kaitannya dengan masalah jantung.

Penyakit yang disifatkan sebagai penyakit yang boleh mengancam nyawa ini tiada tanda-tanda yang pasti…apabila serangan berlaku ianya telah pun berada dalam fasa yang rumit.

Kali ini ai nak share lah beberapa tips yang berguna untuk kita menjaga jantung kita dengan cara yang paling santai…

1.  Tontonilah filem seram – Ransangan jalan cerita yang seram mampu membuatkan jantung anda lebih kuat. Selain itu, anda juga boleh mendapatkan kesan yang sama dengan membaca bahan bacaan yang menyeronokkan dan bercinta dengan sejujur-jujurnya.

2.  Punching bag – Kajian yang dilakukan oleh penyelidik dari Universiti Harvard  mendapati lelaki yang tahu mengeksperasikan rasa marahnya berjaya mengurangkan risiko penyakit jantung berbanding dengan lelaki yang gemar menahan marah. Oleh itu melepaskan kemarahan pada punching beg adalah 100 kali lebih baik daripada melepaskan kemarahan pada orang lain yang tidak bersalah.

3.  Berenang – Para penyelidik  dari United Kingdommendapati lelaki yang membakar sebanyak 50 kalori dalam sehari menerusi aktiviti yang cergas misalnya berenang dan merentas desa adalah 62 kali lebih kurang diserang penyakit jantung berbanding mereka yang melakukan aktiviti kurang cergas.

Senangkan untuk menjaga jantung ? Itu semua ai dapat dari satu artikel daripada Majalah Rapi. Selain daripada itu boleh juga ikut tip ini

- Jangan merokok

- Selalu memeriksa tahap kesihatan contohnya tekanan darah.

- Jaga pemakanan elakkan makanan berlemak dan berkolestrol tinggi

- Mengawal atau mengelakkan tekanan

-Melakukan aktiviti riadah dengan rutin yang betul

 

3 comments:

  1. salam...

    Nak tonton filem seram skrg ni pun rasa mcm dah x seram je dah..

    ReplyDelete
  2. Ozzy....dah boleh teka kan apa akan berlaku seterusnya. Azie pulak usahkan tonton filem seram...dok sorang2 kat tmpt sunyi pun leh seram tau !

    ReplyDelete

 
© 2009 | Template designed by Yiedpozi @ Yiedpozi [Dot] Info