Saturday, January 9, 2010

Ragam Anak2 Muridku

4 Januari yang lalu sekolah dibuka semula setelah sebulan lebih bercuti. Cuti sakan...bukan saja pelajar tapi guru2 sekal seronok giler bila bercuti..Biasalah first day sekolahdi buka semua orang teruja...pelajar2 mengayakan fesyen rambut terbaru mereka (boys la...), seragam baru, kasut baru dan beg sekolah pun baru jugak... Cikgu2 pulak tak mau kalah...pasang badan. Baju kurung baru, handbag baru, tudung dan kasut/sandal baru...Azam baru? Tu lain cerita.

Pelajar A
Aku namakan A saja. Perempuan India. Pelajar kelas aku. Aku ak perasan pun yang dia wujud dalam senarai kelas form 3 aku sebab dari hari pertama sekolah dia tak hadir...Hari berikutnya aku curiga, tanya pelajar kemana pergi sorang ni ...rupanya dia hadir tapi pagi je kemudian balik. mengapa? Aku dan penyelaras tingkatan selidik dan telefon famili dia..Ceritanya...makbapak dah berpisah. Mak dia kerja kilang pukul 4.30 pagi dah bertolak ke tempat kerja...Tak sempat uruskan anak2 kesekolah. Pergi sekolah pun minta adik hantar. Pelajar aku ini sakit perut katanya..dah berhari2. Aku percaya jugalah....Kata makciknya, ibunya tak mampu belikan seragam sekolah apatah lagi sediakan segala wang persekolahan anak2nya...maka pelajar ini dikira kurang bernasib baiklah.

Moralnya...sebagai parent kita kenalah sediakan keperluan anak2 untuk persekolah mereka. Walau sesibuk manapun kita dengan urusan mencari nafkah kebajikan mereka jangan diabaikan nanti menyusahkan anak dan semua orang.

Pelajar B
Pelajar B pelajar aku yang baru...bukan baru di sekolah ini tapi aku baru mengenalinya...Tingkatan 1 dulu aku tak pernah mengajarnya.

Sewaktu sessi perkenalan berlangsung semua pelajar bagi tumpuan pada aku. Aku buat-buat tegas. Muka mesti nampak sombong...nampak macam tegas tapi sebenarnya bukan sombong pun. Bukan apa ..aku mahu semua pelajar aku rasa hormat sikit tak main acuh-tak acuh je pada guru perempuan mereka. Semasa asyik bercerita dengan pelajar..tiba2 aku perasan sesuatu....sesuatu yang tak terduga...suatu bau yang menyengat dan meloyakan anak tekak aku. Semua pelajar dah tuup lubang hidung mereka dengan jari. Ada yang dah meninggalkan bangku masing-masing untuk mencari ruang.

" Woit..!! Sapa yang berak nih ? Kurang asam betol" Si Mat pelajar berbadan kurus dan hitam dah mula berang. aku tercenggang...Ya memang betul. Aduh ada yang dah terbuang dalam kelas rupanya...

" Astagfirullah....siapa yang ter...dalam kelas ni? Lain kali minta lah ke tandas...Awak takut dengan saya ke?" Aku dah membebel...sambil kipas-kipaskan mukaku dengan kertas.

Semua orang panik apabila bau semakin kuat....seorang pelajar menunding jari ke arah seorang pelajar lelaki yang gelabah di tepi tingkap. Aku merenung wajahnya...dia buat-buat tak faham.
" Bukan saya lah cikgu...." katanya dengan nada serius. Para pelajar dah naik giler...terjerit2 dan marah-marah padanya. Ada juga yang ketawa...maklumlah ini sekolah menengah bukannya sekolah tadika ...

" Ok...pergi ke tandas sekarang.." Arahku padanya.... Dia bangun dan berlalu malu. Kesian pula ku lihat wajahnya.

Selang beberapa minit pelajar tadi muncul...dia datang ke mejaku.
" cikgu, dah check...tak de pun saya terberak atau terkincit...." katanya tegas. Dia nampak marah. Tapi betul..tak pula seluarnya basah jika betul dia terbuang tadi.

Bau tak enak tadi tiba-tiba datang menerpa kembali. Suasana tegang semula. Semua pelajar riuh rendah. aku kebinggungan dan menjerit..." Diammmmm...Tolong jgn panik. Sesiapa yang berkenaan tolong keluar sekarang. Cikgu tak marah. Cikgu paham awak mungkin sakit perut dan tak sengaja."

Tapi usaha ku untuk menangkap si pelaku itu gagal....Loceng akhir persekolah berdering panjang. Pelajar-pelajar dah bersedia menyusun buku-buku dalam beg masing-masing... Aku tamatkan kelas pada hari itu dengan sedikit rasa mual. Bila mereka selesai mengucapkan terima kasih padaku semua orang hilang dalam sekelip mata...cuma yang tinggal dua tiga orang saja yang masih berteka teki semasa sendiri...

" Cikgu! Tengok sini rupanya si...ni yang melepas tadi. Patut le pun muka dia kejap merah kejap biru...ha ha ha" Si Maidin sibuk menunjukkan aku kerusi pelaku tadi...Emmm betul lah basah saja... Bukan pelajar yang mereka tuduh tadi rupanya kawannya yang duduk dikerusi hadapan itu yang telah ter...aduh pening kepala aku..siap pula yang nak bersihkan kerusi ni?

No comments:

Post a Comment

 
© 2009 | Template designed by Yiedpozi @ Yiedpozi [Dot] Info